Klantcase Centre du Lac

IP One is trots op het mooie klantenportfolio dat het bezit, maar klantenportfolio is oJan van der Meer, Centre du Lacns als term te onpersoonlijk, een klantrelatie bij IP One gaat verder dan alleen een excelsheet en/of een e-mail. Bij IP One willen wij graag de mens(en) achter het bedrijf kennen. Vandaar een gesprek met Jan van der Meer, eigenaar/oprichter van Centre du Lac, het prachtige saunabedrijf in Pijnacker.

Hoe was de situatie voordat jullie bij IP One kwamen?
Ik zat bij een grote reus, eentje die vooral met kwantiteit in plaats van kwaliteit bezig was.

Wat was de reden dat jullie voor IP One kozen?
Ik hoefde geen investering meer te doen, bij de bekende groene reus moest ik gelijk weer 5000 euro neerleggen. Dat hoefde bij IP One niet, ik koop nu service en ben ondertussen al zes jaar klant bij IP One.

Waar liep je precies tegenaan?
We waren aan het nadenken over een nieuwe telefooncentrale, degene die wij hadden voldeed niet meer aan de eisen die wij bij Centre du Lac stelden.

Hoe zijn jullie met IP One in contact gekomen?
Wij werden opgebeld door Denis van IP One, hij vertelde ons dat wij helemaal geen nieuwe telefooncentrale nodig hadden, terwijl wij juist dachten dat we een nieuwe moesten aanschaffen. Wij wilden eigenlijk een oplossing die meer van de toekomst voelde, en de oplossingen van IP One paste precies in het plaatje dat wij voor ogen hadden. Er kon zelfs meer, meer dan dat ik toen dacht dat mogelijk was.

Hoe bevallen de diensten van IP One?
Ik kan nu meer met mijn telefonie. We zijn op zich rustig begonnen, maar gaandeweg is dat steeds meer uitgebreid. Hierbij heb ik niet alleen gekeken naar mogelijkheden of prijs, hoewel deze zaken natuurlijk wel zeer belangrijk zijn. Nee, ook service staat bij mij hoog in het vaandel. Je wilt geen nummer zijn, als ik bel, wil ik met echte mensen praten en niet constant relatienummers en weet ik veel op moeten geven, voordat ik eindelijk eens geholpen word.

Wat zien jullie als sterk in de dienstverlening?
Ik ben een ondernemer in hart en nieren, van nature kijk ik hoe je het anders kunt doen. Verder ben ik altijd persoonlijk betrokken, waarbij ik geloof dat service een onmisbaar onderdeel van de dienstverlening is. Deze eigenschappen herken ik ook bij Denis en zijn collega’s van IP One. Wat ik belangrijk vind, is dat we het wij-gevoel hebben. Ik moet blij met jou zijn, en jij moet blij met mij zijn. Ik loop niet zo gauw weg.

Wat zijn speerpunten waar je ons op beoordeelt?
Net dat stapje meer, anders is een ander je voor. Als je bij die grote reus eenmaal binnen bent, prima, maar daarna ben je niet belangrijk meer. Bestaande klanten vergeten ze en ik wil merken dat men mij als klant waardeert.

IP One wil zich onderscheiden van de hele grote, net zoals wij in onze branche. Persoonlijk contact, service, het gevoel van thuiskomen. Zo hebben wij niet alles in veelvoud. Wij noemen al onze gasten ook bij naam, wij werken dan ook niet met van die polsbandjes. Al kom je bij zo’n reus voor meer dan 30 jaar, dan nog weten ze niet wie je bent. Wij noemen iedereen bij naam, net zoals IP One dat doet.


Over Centre du Lac.
Centre du Lac is een sauna en beauty center, in de breedste zin van het woord. Je kunt er voor van alles op het gebied van wellness komen, individueel of in combinatie met anderen. Daarbij heeft Centre du Lac ook een Horecapakket, deze is zeer geschikt voor vriendinnenuitjes. Van de maandag heeft Centre du Lac ook heel bewust een ladies only-dag gemaakt.

Naar Centre du Lac gaan, is een dagje vakantie, maar dan heel dichtbij. Centre du Lac richt zich op de zogeheten middengroep. Ze zijn in hun manier van werken dan ook persoonlijk en familiair. Daarom heeft Centre du Lac ook geen 20 sauna’s, maar zes sauna’s, al zijn die van het saunabedrijf in Pijnacker wel allemaal verschillend.

Je komt bij Centre du Lac omdat je het leuk vindt om te ontspannen en koopjesjagers passen niet bij de sfeer. Als mensen Jan aanspreken over (het in hun ogen gebrek aan kortingsacties of couponcodes etc), dan hoeft hij maar één vraag te stellen: `Wil je een zo leuk mogelijke dag of een zo goedkoop mogelijke dag?`.

Waar vind ik Centre du Lac?
Centre du Lac richt zich echt op de regio Pijnacker, teken een cirkel van 35 km rond Pijnacker, dat is het verzorgingsgebied. In de sauna’s wordt het meest over sauna’s gesproken, dus mond-tot-mond werkt voor hen heel goed. Vorig jaar bestond Centre du Lac 25 jaar en als ze hun gasten benaderen, dan kijken ze heel goed hoe ze een zo gericht en persoonlijk mogelijk aanbod kunnen maken.